Google werkt voortdurend zijn algoritmen bij en introduceert regelmatig nieuwe functies om de gebruikerservaring te verbeteren en betere zoekresultaten te bieden. Als bedrijfseigenaar is het daarom belangrijk om op de hoogte te blijven van deze veranderingen zodat jouw website goed gevonden wordt, zowel nu als in de toekomst.
Hier zijn enkele van de laatste belangrijke Google updates waarvan je als ondernemer op de hoogte moet zijn, en hoe je er je voordeel uit kan behalen:
Google Page Experience-update
Een van de belangrijkste recente Google updates vond plaats in in mei 2021, toen Google aankondigde dat ze voor hun zoekmachine een nieuwe update zouden uitrollen die rekening ging houden met de pagina-ervaring van websites. Een belangrijk onderdeel van deze update zijn de zogenaamde Core Web Vitals: Dit zijn een reeks statistieken zoals de laadsnelheid, interactiviteit en visuele stabiliteit (tekst en knoppen die verschuiven zijn taboe!) van de website. Google gebruikt deze statistieken om de zogenoemde pagina-ervaring te beoordelen. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website met deze factoren rekening houdt om hoger in de zoekresultaten te kunnen komen.
Google BERT-update
In oktober 2019 introduceerde Google een nieuw algoritme genaamd BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers), dat gericht is op het beter begrijpen van de natuurlijke taal die mensen gebruiken tijdens het Googlen. BERT analyseert geen webpagina’s, maar juist de zoekopdrachten. Hier is een voorbeeld:
Voor de BERT update werden er resultaten getoond die meer gericht waren op de eerste woorden in de zoekopdracht “2019 brazil”. Dankzij de BERT-update snapt Google beter dat deze persoon waarschijnlijk een Braziliaanse reiziger is die op zoek is naar recente (of juist historische, anno vandaag) informatie omtrent het verkrijgen van een Amerikaans visum. Voor webbouwers betekent dit dat er meer aandacht besteed moet worden aan het uitwerken van context-informatie – onderwerpen dienen breder beschreven te worden en er moet onder andere goede interne linkbuilding worden toegepast zodat Google beter kan beoordelen of jouw webpagina geschikt is voor de betreffende zoekopdracht.
Long tail zoekwoorden
Daarnaast is het sinds BERT nog kansrijker om hoger in de zoekresultaten te komen door gericht te sturen op de zogenaamde long-tail zoekopdrachten. Een voorbeeld van een long-tail zoekopdracht is: “Wat is de taak van een makelaar?” Vooral ondernemers die net beginnen kunnen veel voordeel behalen door zich op deze zoekopdrachten te richten, in de volgende paragraaf leggen we uit waarom.
Waarom het belangrijk is om op long tail zoekwoorden te focussen
Zoals je op bovenstaande grafiek kunt zien, kun je je voorstellen dat de concurrentie op een zoekwoord als “makelaar” behoorlijk hoog is, er wordt immers heel veel naar gezocht. Wanneer je echter een blogpost schrijft die toegespitst is op bovengenoemde long tail-zoekopdracht maak je véél meer kans om op nummer 1 te belanden. Hoewel deze zoekopdracht minder vaak voorkomt, zullen de mensen die hier wél op zoeken waarschijnlijk bij jouw website terecht komen. Per saldo zullen er dus uiteindelijk meer bezoekers op je website komen dan wanneer je website op pagina 4 staat wanneer mensen zoeken op ‘makelaar’.
Door jouw doelgroep te voorzien van kwalitatief goede informatie, met een duidelijk navigeerbare structuur (interne linkbuilding) krijg je niet alleen direct meer bezoekers, maar ook indirect. Je bouwt namelijk authoriteit op, wat ons bij de volgende Google update brengt:
Google E-A-T-update
De E-A-T-update van Google, die we ongeveer sinds 2018 kennen, staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Dit is een algoritme-update die zich richt op de kwaliteit en geloofwaardigheid van de inhoud van een website. Deze update is ontworpen om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten van Google geloofwaardige en betrouwbare informatie van hoge kwaliteit bieden, met name over YMYL-onderwerpen (Your Money or Your Life), zoals gezondheid, financiën en juridisch advies.
Als onderdeel van deze update beoordeelt Google de website en de makers erachter, door te kijken naar factoren zoals de inloggegevens van de auteur, hun niveau van expertise in het onderwerp en de geschiedenis van de website met het verstrekken van nauwkeurige en betrouwbare informatie. Hoewel de E-A-T update nog geen directe ranking-factor is (Google gebruikt naar eigen zeggen deze data om hun systemen slimmer te maken), is het evengoed belangrijk om jouw website hier al op voor te bereiden, vooral voor bovengenoemde bedrijven.
Google’s Featured Snippet
Hoewel het geen officiële update in die zin is, toont Google al sinds 2014 featured snippets bovenaan de zoekresultaten, ze zijn een samenvatting van het antwoord op de vraag van de gebruiker, soms vergezeld van een afbeelding of een tabel. De Featured Snippet is een geweldige kans voor jouw website om op de eerste pagina van de zoekresultaten van Google te verschijnen. Dit doe je door beknopte en directe antwoorden te geven op de vragen van de bezoekers en door juist gebruik van Structured Data/Rich Snippets.
Optimaliseer voor de website bezoeker
Kortom, zoals je kunt zien verandert de populairste zoekmachine regelmatig. Google richt zich namelijk op het bieden van de best mogelijke gebruikerservaring en daarom het is belangrijk om de zoekmachine zo goed mogelijk te helpen om jouw kennis en kunde te vinden. Wij helpen je daar graag bij. Volg ons blog om op de hoogte te blijven van de laatste belangrijke Google-updates en andere nieuws- en kennisartikelen die je als ondernemer niet wilt missen!
Wie zijn wij?
Wij geven een eigenzinnige draai aan beproefde concepten. Door middel van jarenlange ervaring in marketing en webdesign helpen wij jou om jouw bedrijf zo krachtig mogelijk te presenteren. Wij houden van techniek, ondernemen en creativiteit. Ben je benieuwd hoe we jou kunnen helpen? Vul het contactformulier in, we denken graag met je mee.
Ramon Linssen – SiteGevonden.nl