5 redenen waarom een website onmisbaar is voor jouw bedrijf

Home > Blog > 5 redenen waarom een website onmisbaar is voor jouw bedrijf

Het maakt niet uit in welk stadium jouw (toekomstig) bedrijf is, of je nu al 200 werknemers in dienst hebt of nog moet beginnen. Zelfs wanneer je omkomt van het werk, júist dan is het tijd voor een (betere) website. Waarom? Hier zijn volgens ons de 5 belangrijkste redenen:

1. Trek meer klanten of juist meer personeel aan

De eerste reden waarom jouw bedrijf een goede website nodig heeft is meteen de meest belangrijke reden. Wanneer mensen tegenwoordig namelijk iets nodig hebben, of dat nu een fiets, een baan of een vers belegd broodje is, gaat men vaak als eerste ‘Googlen’. Als jouw bedrijf niet bij de bovenste zoekresultaten staat, loop je een enorm aantal potentiële klanten mis. Zonder een goede website wordt het al helemaal moeilijk om bovenaan de zoekresultaten te komen. Wil je daarom meer klanten, dan loont het om in je website te investeren.

Heb je genoeg werk, maar te weinig personeel om je huidige klantenbestand bij te houden? Een flitsende ‘werken-bij-website’ kan toekomstige werknemers overtuigen om tóch bij jouw bedrijf te komen werken in plaats van bij je concurrent. Dit is niet de enige manier hoe je je website voor je kunt laten werken, lees verder om erachter te komen hoe je nog meer tijd en geld kunt besparen met een goede site.

2. Laat jouw klanten op hun manier communiceren

De ene persoon belt graag eventjes om zijn of haar vraag beantwoordt te krijgen, de ander leest het liever op de website. Wanneer je klanten de keuze geeft om op hun eigen manier antwoord te krijgen op hun vragen, zullen ze bij jouw bedrijf beter geholpen kunnen worden, waardoor ze ten tijde van een aankoop het eerste aan jou zullen denken. Dit hoeft voor jou als ondernemer bovendien niet per definitie ingewikkelder te zijn, integendeel zelfs. Wie het slim aanpakt is minder tijd kwijt en krijgt meer aanvragen.

Zo kun je bijvoorbeeld met een voorraad- of reserveringssysteem of een ‘veel gestelde vragen’-pagina de bezoeker snel en laagdrempelig antwoord op hun vraag geven. Zelfs al koopt de bezoeker niet meteen iets is dit een hele effectieve manier om mensen met jouw bedrijf kennis te laten maken.

3. Vertel je klant wat je doet

Gebruik een website om je producten te beschrijven en vindbaar te maken

“Hoezo moet ik een webpagina over taarten maken, men weet toch dat ik als bakker ook taarten bak? Anders bellen ze toch even?”

Ook al is het voor jou voor de hand liggend welke oplossingen je bied, toch loont het zich enorm om alles te beschrijven wat jouw bedrijf doet en waar je voor staat, niet alleen om je klanten van goed advies te kunnen voorzien, maar ook om gevonden te worden op de zoektermen die je hierbij gebruikt. Wat voor de ondernemer harstikke logisch is, zal een potentiële klant misschien over het hoofd zien.

Mensen zijn gewend om zo snel mogelijk antwoord op hun vraag te krijgen. Een webpagina met daarop professionele foto’s en teksten over jouw producten en diensten zorgt er bovendien voor dat jouw bedrijf hoger in de zoekresultaten komt en geeft potentiële klanten daarnaast het vertrouwen dat jij niet alleen aan hun wensen kunt voldoen, maar ze zelfs kunt overtreffen.

4. Autoriteit opbouwen

Mensen kopen het liefst bij een vertrouwde naam en inmiddels zijn de zoekmachines zo slim dat ze weten wat we hier precies mee bedoelen. Zo bracht Google een aantal jaar geleden de E-A-T update uit waarbij ze meer voorrang gingen geven aan bedrijven die hun autoriteit binnen een bepaald vakgebied kunnen aantonen. Het is dus voor jou als ondernemer belangrijk dat je die autoriteit kunt aantonen, gelukkig ben jij expert op jouw vakgebied, nu hoef je die kennis alleen nog maar te delen! Online autoriteit kun je namelijk aantonen door feitelijk correcte informatie te delen en deze goed te onderbouwen door middel van bijvoorbeeld koppelingen naar andere vertrouwde autoriteiten.

Een website is bij uitstek de manier om die autoriteit op te bouwen. Een professionele website geeft je namelijk de mogelijkheid om jouw (bedrijfs)naam en kennis op een professionele en consistente manier te presenteren op het internet. Door jouw kennis en enthousiasme te delen trek je niet alleen goeie vibes aan maar gaan mensen ook al naar jouw naam en website verwijzen omdat ze enthousiast worden van jouw werk.

Laat je niet afschrikken door de term, het hoeft heus niet altijd spectaculair te zijn: het simpelweg kunnen beantwoorden van vragen is ook nuttig werk. Met ieder bezoek en iedere interactie op jouw website bouw je merk-autoriteit op. Hier kun je dus niet vroeg genoeg mee beginnen, zelfs al staat jouw passie wellicht nog in de kinderschoenen.

5. Bespaar op advertentiekosten

Al die autoriteit die je over de jaren opbouwt op een website zorgt ervoor dat je minder geld hoeft uit te geven aan betaalde advertenties, of dat nu online of offline is. De meeste mensen klikken op de eerste plek van de ónbetaalde zoekresultaten, dus niet op de advertenties. Wie een goede website heeft die geoptimaliseerd is om hoog te scoren in Google op deze onderwerpen zal het merendeel van het totaal aantal potentiële bezoekers op zijn website ontvangen, zonder voor iedere bezoeker te hoeven betalen.

Het hoger scoren in de onbetaalde zoekresultaten heeft als bijkomend voordeel dat betaalde advertenties in Google ook nog eens goedkoper worden, omdat Google lagere klikprijzen hanteert voor webpagina’s van hoge kwaliteit én met hoge autoriteitsscores.

Tot slot zullen alle andere marketingactiviteiten en advertenties beter presteren door de reeds opgebouwde naamsbekendheid en autoriteit die een professionele website met zich meebrengt.

Waarom een website laten maken altijd een goede investering is

Kortom: een website laten maken is altijd een goede keuze voor ondernemers die hun bedrijf en passie willen laten groeien. Voor een relatief klein bedrag krijg je het belangrijkste marketinginstrument wat een bedrijf anno 2023 nodig heeft. Een professionele website betaalt zichzelf terug.

Wie zijn wij?

Wij geven een eigenzinnige draai aan beproefde concepten. Door middel van jarenlange ervaring in marketing en webdesign helpen wij jou om jouw bedrijf zo krachtig mogelijk te presenteren. Wij houden van techniek, ondernemen en creativiteit. Ben je benieuwd hoe we jou kunnen helpen? Vul het contactformulier in, we denken graag met je mee.

Ramon Linssen – SiteGevonden.nl

Ramon Linssen